Projekt Inflyttare
Inflyttarprojeket var ett projekt som drevs 2023-2024 av Kustlandet med fokus att bidra till inflyttning till området. Målsättningen var att genom olika riktade insatser och samverkan attrahera nya invånare till Kustlandskommunerna samt att marknadsföra regionen som en lockande plats att leva, arbeta och bo på.
Om projektet
Inflyttarprojektet arbetades fram till följd av att Kustlandet identifierade ett behov av och möjligheter att öka invånarantalet. Projektet påbörjades i januari 2023 och avslutades december 2024. I projektets inledningsfas analyserades forskning kring flyttmönster, hur det arbetas med inflyttning av andra aktörer i Kustlands kommunerna, samt andra inflyttningsprojekt som genomförts lokalt, regionalt och nationellt. Researchen låg sedan till grund för de insatser som genomfördes under projektet.
De insatser som genomfördes var:
- ”Hem till..X”: Ett aktivitetspaket bestående av insatser inom olika inriktningar, specifikt riktat mot utvalda pilotområden. Delmoment var: intervjuer med landsbygdsambassadörer, inventering av tomma eller öde hus och marknadsföring av platsen.
- Marknadskampanj riktad mot sommarstugeägare.
- Lokala workshops med tema inflyttning och platsattraktivitet.
- Rundturer för inflyttare
INSATSER
- ”HEM TILL…X”: PAKETUPPLÄGG INRIKTAT PÅ SPECIFIKT OMRÅDE
Ett aktivitetspaket bestående av insatser inom olika inriktningar, specifikt riktat mot utvalda pilotområden. Syftet var att dessa olika insatser skulle överlappa och klicka in i varandra för att skapa en helhet som stimulerar inflyttning till området. Aktivitetspaket bestod av tre olika delmoment och genomfördes i tre pilotområden: Fliseryd (Mönsterås kommun), Solstadström – Blankaholm (Västerviks kommun) och Mörtfors – Misterhultsbygden (Oskarshamns kommun).
Pilotområdena valdes ut efter dialog med representanter från kommunerna samt efter beaktning för parametrar som:
- Tillgänglighet till bostäder
- Närhet till jobb
- Tillgänglighet av service som skola, butik och kommunikationer
- Områdets behov av stimulans av inflyttning
Delmoment i ”Hem till…X”
Landsbygdsambassadörer
Målsättningen var att lyfta fram spännande profiler från pilotområdena, som med sina historier visar upp en mångfacetterad bild av livet på landet. Syftet var att inspirera andra att våga ta steget och flytta till landsbygden i Kustlandskommunerna.
I insatsen intervjuades 22 individer boende i pilotområdena. Intervjuerna finns publicerade på Kustlandets hemsida under menyn ”Inflyttarprojektet” och ”Landsbygdsambassadörer”. I samband med intervjuerna skapades även bild- och videomaterial anpassat för publicering på sociala medier. Materialet gjordes tillgängligt för kommunerna och deras marknadsbolag att använda i sin marknadsföring av platsen.
Personerna som lyftes fram som landsbygdsambassadörer representerar olika kategorier kopplat till inflyttning. Exempelvis personer som flyttat till platsen och startat företag, personer som flyttat på grund av jobb och kärlek, hemvändare och personer som konverterat sitt sommarhus till åretruntboende.
Inventering av tomma/öde hus
Syftet var att identifiera tomma bostäder och därefter verka för att dessa ska bli tillgängliga på bostadsmarknaden, antingen via försäljning eller uthyrning.
Arbetsprocessen:
- Samverkan med kommun för att få tillgång till registerutdrag ur GIS-system. Urval enligt dessa kriterier:
- Fastighet bebyggd med bostadshus
- Ej registrerat avfallsabonnemang
- Ej bebodd
Det som levereras är en Excel-lista med information gällande fastigheten, tex fastighetsbeteckning, postnummer och adress.
- Samkörning av listan genom Lantmäteriets databas för att få ut uppgifter om fastighetens ägare.
- Bearbetning av listan för att sålla bort de objekt som är sommarstugor eller ägs av föreningar eller företag.
- Informationsinsamling kring objekt som potentiellt kan vara tomma. Detta genom samverkan med lokal samhället samt efterforskning på exempelvis Google maps och upplysning.nu.
- Fysiskt besöka de fastigheter som kan vara tomma eller öde för att göra en visuell bedömning av dess status och om de är relevanta för projektet.
- Kontakta ägare av fastigheten via brev. Brevet innehöll information om projektet samt upplysning om det stora intresset för att köpa fastigheter i området. Fastighetsägaren erbjöds hjälp med att komma i kontakt med en mäklare och att kopplas ihop med potentiella intresserade inflyttare via Hela Sverige Ska Leva Oskarshamns portal ”Lev din dröm Oskarshamn” där inflyttare registrerar intresse och fastighetsägare kan lägga ut sina objekt (gällde endast pilotområde Mörtfors – Misterhultsbygden).
Marknadsföra platsen
Assistera kommunen och andra lokala aktörer med marknadsmaterial som lyfter platsens fördelar och främjar inflyttning. Detta gjordes framför allt i form av materialet skapat med landsbygdsambassadörerna.
- MARKNADSKAMPANJ SOMMARSTUGEÄGARE
Insats för att motivera sommarstugeägare att flytta till eller skriva sig på platsen permanent. Syftet var att belysa platsens attraktivitet året runt och uppmuntra till inflyttning.
Kampanjen genomfördes i form av ett vykortsutskick. Utskicket gick ut till sommarstugeägare boendes utanför kommunen och dess angränsande kommuner.
- MARKNADSKAMPANJ & RUNDTURER FÖR INFLYTTARE
En marknadskampanj med tvådelat syfte: marknadsföra pilotområdena från ”Hem till…X”-insatsen och att bjuda in intresserade inflyttare på guidade rundturer i området.
Marknadsföringen skedde i form av riktade videoannonser för specifika målgrupper på Facebook & Instagram. Uppmaningen var att klicka sig vidare till en kampanjsida på Kustlandets hemsida, där det gick att läsa mer om platsen samt anmäla sig till den guidade rundturen.
Rundturen skulle innehålla stopp på smultronställen, men även de olika ”byarna” med lediga hus/tomter samt service som tex skolor och butik, och avslutas med lunch där landsbygdsambassadörerna håller kort föredrag om varför de gillar platsen samt deras liv och företagande. Det skulle även finnas möjlighet för företag som söker kompetens att vara med och presentera sin verksamhet.
Arbetsprocessen:
- Videomaterial skapades och annonser anpassade för annonsering på sociala medier producerades.
- Annonserna schemalagdes på Facebook och Instagram för perioden 6/9 – 27/9 2024.
- Planerade datum för rundturer var: 5/10 i Mönsterås, 12/10 i Misterhultsbygden och 9/11 i Blankaholm – Solstadström.
- Budskapet i annonserna (anpassas efter plats): ”Tid för förändring? Hitta ditt hem i Misterhultsbygden- platsen med jobb, prisvärda bostäder och oändliga möjligheter för en aktiv livsstil. Häng med på en gratis rundtur den 12/10.”
- Annonsparametrar:
– Ålder 30 – 45 år
– Män och kvinnor
– Plats: Stockholms län, Uppsala län, Norrköping (ort), Malmö (ort) och Göteborg (ort).
– Intressen: båtliv, ridsport, djur, jakt, fiske, trädgårdsodling, camping och mountainbike.
- LOKALA WORKSHOPS: ”VI BEHÖVER BLI FLER! HUR BLIR VI DET?”
Workshops med lokalt fokus där syftet var att få i gång dialog och samverkan mellan intresseföreningar, kommun och medborgare. Aktiviteten genomfördes i form av en kortare föreläsning med temat genomförda inflyttarprojekt, följt av grupparbete där deltagarna med hjälp av diskussionsfrågor diskuterade hur inflyttning kan främjas. Ambitionen var att inspirera de lokala aktörerna och brainstorma fram konkreta idéer, som sedan kan arbetas vidare med i föreningarna eller kommunen.
Diskussionsfrågorna som användes:
- Analysera platsens styrkor, svagheter, hot och möjligheter.
- Analysera: Nuläge – Hur tror vi att platsen uppfattas idag? Önskat läge – Hur vill vi att platsen ska uppfattas?
- Vilka målgrupper kan vi locka? Eller behålla?
- Utmaningen! Välj ut en målgrupp och diskutera fram EN insats som ni skulle vilja genomföra och som ni tror skulle locka till inflyttning.
Vill du ta del av slutrapporten i sin helhet?
Maila: info@kustlandet.se